Zwitserland - Reisverslag uit Châtillon, Italië van Chantal Bos - WaarBenJij.nu Zwitserland - Reisverslag uit Châtillon, Italië van Chantal Bos - WaarBenJij.nu

Zwitserland

Blijf op de hoogte en volg Chantal

02 November 2012 | Italië, Châtillon

Na de grens overgestoken te zijn, was het gelijk anders dan in Frankrijk. De bergen werden hoger, naaldbomen in plaats van de gekleurde bomen (herfst) zoals we in Frankrijk gewend waren. Kortom; al super mooi !!
Na nog een dag doorgelopen te hebben, moesten we besluiten om een dagje rust te nemen. Ik had namelijk al een aantal dagen last van m'n voet, en het ging maar niet over. We hebben toen de dag doorgebracht in Sante-croix. Op wifi, boekje lezen, kopjes koffie drinken enz enz. Het was erg lekker weer dus ik heb het grootste gedeelte lekker in de zon gezeten :)
Vervolgens gingen we verder met onze tocht en zijn we langs het meer van Genève gelopen. Ook weer schitterend weer en een heel mooi uitzicht! Toen we land inwaarts gingen veranderde het weer en begon het te regenen, naarmate we hoger de bergen in gingen werd het ook steeds kouder... Op een gegeven moment was het -5 en begon de tent aan de binnenkant te bevriezen. Wel bijzonder om mee te maken, en ik had ook niet verwacht dat ik het ondanks -5 nog steeds warm kon hebben in m'n slaapzak, dat heb ik ook weer overleefd ;)
Van te voren wisten we dat het in de Zwitserse Alpen nog wel eens moeilijk kon worden met de tocht. De route loopt namelijk via de Sint Bernard Pass, alleen sluit deze route halverwege oktober ivm veiligheidredenen ( lees: sneeuwval, vallende stenen,gladheid) er is een hopsis boven op de berg die gelukkig het hele jaar open is, dus hebben we contact met hun opgenomen dat we er aan kwamen. Wat een klim was dat om naar boven te gaan, ongelovelijk! Er lag ongeveer 30 cm sneeuw en de temperatuur was tussen de -10/-15 graden. We moesten die dag 2500 m omhoog om de hopsis te bereiken. Het was al donker toen we er eindelijk na 9 uur lopen aankwamen, en we waren beide kapot. Pfff.. M'n tenen waren half bevroren en een teen was paars geworden, nog nooit eerder meegemaakt. Maar het was meer dan de moeite waard!! We werden verwelkomt met een 3 gangen diner en konden daarna sinds een maand weer een lekkere warme douche nemen. Ik heb zolang onder die douche gestaan dat op een gegeven moment het licht zelfs uitging. Niet denken dat we stinken ofzo hoor, wanneer we kunnen wassen we ons op de ouderwetse manier :)
De volgende dag was ook bijzonder. We werden met engelen muziek gewekt en gingen daarna ontbijten, er waren nog 2 Amerikanen waarmee we de tijd daar hebben doorgebracht. Het was best mysterieus om in dat hopsis te slapen, maar een geweldige ervaring! Het is te vergelijken met een klooster, denk ik.
De afdaling ging iets makkelijker dan de klim , alhoewel we beide wel een paar keer zijn uitgegleden. Het lopen in de Alpen was voor mij echt een super ervaring. De bergen zijn zo reusachtig, het is spannend of je voor het donker wel onderdak hebt, er is verder helemaal niemand in de omgeving, kortom een echte aanrader!! Na de Sint Bernard pass zijn we gelijk de grens overgestoken naar Italië. Het eerst wat ons opviel, waren de prijsverschillen. Een kopje koffie kost hier maar 1 euro!! Voor ons als koffiedrinkers helemaal niet verkeerd haha. Het is nog ongeveer 900 km totdat we in Rome zijn. Ik kijk er erg naar uit om de mooie oude steden van Italië te bekijken :) houd jullie up to date!

• 02 November 2012 - 20:27

Marjo:

Hallo beide,
    Wat weer een mooi verhaal en wat een bijzondere tocht!
    Pas goed op elkaar en geniet!
    Liefs Peter en Marjo

• 02 November 2012 - 20:27

Marjo:

Hallo beide,
    Wat weer een mooi verhaal en wat een bijzondere tocht!
    Pas goed op elkaar en geniet!
    Liefs Peter en Marjo

• 02 November 2012 - 20:47

Ina:

Wow wow super mooi verslag. Xxx

• 03 November 2012 - 00:00

Mama:

Wat weer een mooi verslag tally. Wat een geweldige belevenis is dit!!!!,pakken ze je nooit meer af.
    Ik ben trots op jullie.
    Nog S6 met de vervolgtrip door Italie. Wees voorzichtig en geniet van alles onderweg.
    Hier is verder alles OK, morgen 3november,dus al 4mnd verder zonder complicaties!!!!
    Liefs mama. XXX

• 03 November 2012 - 08:53

Laura:

Wauw! Klinkt weer helemaal super!
    Veel plezier nog! x

• 04 November 2012 - 18:00

Ina Hilbolling:

Jullie zijn TOPPERS! gr. Ina

• 06 November 2012 - 18:41

Ras:

woooow!! respect voor jullie :)
    en nu genieten van het mooie italie!!

liefsss ras

• 08 November 2012 - 17:04

Manon:

He toppers!!

Elke keer lees ik je verslag en kijk ik de filmpjes met veel plezier en respect!!!
    Jullie zijn echt geweldig!!!
    Geniet ervan, wees voorzichtig!!Heeeel veel plezier!!!

Liefs Manon